2012. jan. 16.

Egészségfutam

Panka óvodája projekt-alapú (az én egyszerű megfogalmazásom szerint - bocs, anyu!). Ez azt jelenti, hogy az óvónők meghatároznak egy témát (pl.: a színek, a dió, a madarak, stb.), majd azt, 2-3 hétig a gyerekekkel együtt "boncolgatják".

Panka most kiscsoportos. A beszoktatás, ismerkedés, és az ünnepek miatt, ez az első projektjük: hogyan maradjunk egészségesek? A projektek célja elsősorban nemcsak az, hogy az óvodában valamilyen téma köré szerveződjön a tevékenység, hanem hogy a szülők is picit együttműködjenek mind az óvodával, mind gyermekeikkel, s otthon is együtt folytassák a kutatómunkát. Természetesen nem kell itt nagy dolgokra gondolni, amik az amúgy is elfoglalt szülők csöppnyi szabadidejét is felemésztenék. A lényeg az, hogy otthon is felmerüljön a téma, beszélgessenek róla, keressenek hozzá kapcsolódó dolgokat (például színezőket, verseket, művészeti alkotásokat, könyveket, ...).

Gondoltam, mi is beszállunk a buliba, mi is előrukkolunk valamivel. Na de mivel? A nyomtatóban nincs patron, színező kihúzva; ilyesmi gyerekkönyvünk nincsen, se verseskötetünk. Aztán jött a világmegváltó gondolat: társast készítünk. 




Most már meg nem mondom, honnan jött a társas ötlete, mindenesetre jól feladtam magamnak a leckét (mint utólag kiderült). Természetesen nem a kivitelezéssel volt gond, hanem a szabályokkal. Még szerencse, hogy nem vagyok társasjáték készítő, mivel csak a szabály kialakítása és az életkorhoz való igazítás simán elvette 2-3 napomat/estémet. Persze belejön az ember lánya, de első alkalommal 3 éves fejjel gondolkodni nem is olyan könnyű. A cél az volt, hogy egy olyan társast készítsünk, ami egyszerű, és mégis szórakoztató, na meg a témához kapcsolódó (és hogy pár játék után ne igényelje az óvónő segítségét).

A kész játék lényege, hogy a 4 játékos körbe-körbe megy a pályán mindaddig, amíg össze nem gyűjti a 4 kártyáját (gyümölcs-, zöldség-, mozgás-, tisztaság kártyát), majd amikor megvan az összes, rohan a célba, hogy a legegészségesebbként győzzön. Van egy negatív és egy pozitív mező is a táblán, az előbbi egy koszos kéz, amivel pár mezőt vissza kell lépnie a játékosnak, az utóbbi pedig egy csillagokkal teli joker mező, amire lépve bármilyen kártyát választhat magának a játékos. A dobókockát egy pörgethető nyíl helyettesíti, amely kiküszöböli a hatig számolni nem, vagy csak lassan tudó játékosok problémáját. A bábukat úgy készítettem, hogy kis óvodásokra emlékeztessenek, így talán a gyerekek személyesebbnek érezik a játékot.

A bábuk alapját tojástartóból vágtam ki, majd ruha gyanánt, anyagot ragasztottam rájuk. A fej alapját fagolyók adták, melyekre aprólékos munkával raktam rá a filc-hajakat. Négy bábut készítettem, 3 lányt és 1 fiút (mivel a csoportban pár szem fiú van, és rengeteg lány, ezért lett ilyen a felosztás).




A barna hajú, fehér ruhájú baba a mi itthoni különbejáratú Panka bábunk.
Ő nem a társas része, ő itthon marad, itthoni játékokhoz.
A végleges felállás

A társasjáték tábláját egy szétvágott kartondoboz aljára rajzoltam fel. Összesen 27 mező van rajta, ebből 12 kártya mező, 1 joker mező, 1 koszos kéz mező és egy start/cél mező. A tábla közepén készítettem egy lyukat, majd egy vékony parafadugó-szeletet ragasztottam fölé (ez a távtartó), aminek a közepén szintén van egy lyuk; a nyilat erre helyeztem, majd egy jancsiszeggel (vagy micsodával) rögzítettem a táblához.




A kész, színtelen tábla

Bábukkal

Természetesen mint minden gyermekjátéknak, ennek is át kellett mennie a minőségi teszteken.
A képen a szigorú minőségellenőrt láthatjuk.

A játékosok által összegyűjthető kártyákat ugyanolyan színűre színeztem, mint a táblán, ezzel is segítve a játékot. Sajnos fotó nem készült a legutolsó fázisról, amikor a kártyákat belamináltuk, amivel még tartósabbak lettek.

Gyümölcs, zöldség, mozgás, tisztaság kártyák még egy lapon,
később egyesével laminálva lettek

A kiszínezett tábla


Mindenképpen szerettem volna néhány mezőt plusz tartalommal felruházni, hogy még izgalmasabb legyen a játék, de nem akartam, hogy túl bonyolult legyen a gyerekeknek (ilyen lenne például a kimaradsz egy dobásból című dolog, amit azért nem tettem a játékba, mert 4 játékosnál a hároméves csöppségeket eléggé bezavarná, hogy akkor most mégis ki következik és ki nem).

Koszos kéz mező, melynek a célja az elrettentés,
azonban Panka a tesztelés során folyton azon mesterkedett,
hogy arra a mezőre léphessen. Ennyit erről.

Joker mező

A maradék mező, többek között a bodzavirágra hasonlító karfiolommal :)

2 megjegyzés:

  1. Jövő karácsonyra házi készítésű társas? Ez állati!! Ha ezt a fiúk meglátják...

    VálaszTörlés
  2. Nem volt egyszerű ez sem, de még ki tudja... Természetesen már vannak új ötleteim. :) Egy gyerekeknek való nyomozós játék???

    VálaszTörlés